Crash Meteren mei 1944 - Oorlogsslachtoffers uit Betuwe-West

Oorlogsslachtoffers uit gemeenten Buren, Culemborg en West Betuwe
Oorlogsslachtoffers West- Betuwe
Ga naar de inhoud

Crash Meteren mei 1944

Gemeente West Betuwe > Gesn. Geallieerde militairen > Gesn. Britten en Nieuw-Zeelanders
Crash Spitfire op 5 september 1944 te Meteren.

HAROLD THOMAS WISE
Rang: Flight Sergeant
Service No: 659132
Geboorteperiode: herfst 1918
Overlijdensdatum: 05/09/1944
Leeftijd: 25
Regiment/Service: Royal Air Force 165 Sqdn.
Plaats van het graf: graf 2
Begraafplaats: Algemene Begraafplaats Geldermalsen













Harold Thomas Wise werd in 1918 geboren in Wandsworth, in de buurt van Londen. Zijn ouders waren George Wise en Mary Ann Cullen die in 1913 in Paddington, Londen, trouwde. Ze kregen drie zoons: George in 1914 en John in 1916 en Harold in 1918.
Harold volgde zijn schoolopleiding bij St Josephs College te Croydon, zodat het erop lijkt dat de familie rond 1930 verhuisde van Paddington naar Croydon. Zijn ouders woonden na de oorlog op 68 Lewin Road te Streasham (zie foto woonhuis van Google Maps) in Londen.

Harold Wise (Bron foto: Nick Stephens via P. den Tek)


Huwelijk van Harold en Kathleen (Bron foto: Nick Stephens via P. den Tek)

Harold trouwde op 28 juli 1944 met Kathleen Margaret  "Peggy" Lomer Tomlin uit Sanderstead in Surrey, maar hun huwelijksleven was te kort om kinderen te krijgen.


Detling Airport (bron: Kent Historic Forum)



De Spitfire IX (Typenr. MK381), met piloot Harold Wise, was 's middags 5 september 1944 opgestegen vanaf vliegveld Detling (Kent) in het zuidoosten van Engeland. Hij maakte deel uit van het 165 RAF-squadron (zie embleem). Na een grondaanvalsmissie bij het station van Geldermalsen werd het toestel neergeschoten door de daar aanwezige Duitse luchtafweer en stortte rond 18.30 uur neer, nabij de Achtersteweg in Meteren. De piloot kwam in de Blankertseweg met zijn parachute in een boom terecht en was zwaar gewond. Hij had drie schoten in zijn zij en één in zijn long gekregen. Volgens getuige Joop Blom riep hij minutenlang om zijn moeder. Hij is ter plekke overleden en een tijdlang begraven geweest achter het huis van C. van Zijtveld op de Achtersteweg D119.
Tijmen Dekker, die daar vlakbij woonde vond het staartwiel van dit vliegtuig acher zijn huis en heeft het jarenlang bewaard. Later is het in bezit van zijn kleinzoon gekomen.

Staartwiel van deze Spitfire  (Bron foto: D. Pelle)

De crashplaats (1) en de plaats (2) waar piloot Wise terecht kwam in Meteren (Bron: Google Earth)

Klik hier voor het telegram en de brief die zijn vrouw kreeg van de overheid.
Klik hier voor brief van de ouders van Harold Wise aan de Gemeente Geldermalsen. Zij wilden graag dat het graf van hun zoon in Geldermalsen bleef en niet zou worden verplaatst.
Klik hier voor brief van de Gemeente Geldermalsen betreffende deze crash.

Croydon War Memorial. Op de Roll of Honour is Harold Wise vermeld.


No.165  'Ceylon' Squadron was een fighter squadron dat operationeel was vanaf het voorjaar van 1942 tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het squadron werd gevormd op 6 april 1942 in het Schotse Ayr en werd uitgerust met de Spitfire.
Hun motto was: Infensa virtuti invidia, wat Latijns is voor: Afgunst is de vijand van deugd.

Het werd in eerste instantie op 1 mei 1942 ingezet voor defensieve taken.
Het squadron werd in augustus 1942 verplaatst naar het zuidoosten van Engeland om deel te  nemen aan de mislukte landing bij het Noord-Franse Dieppe. Vervolgens nam het toen deel aan offensieve acties boven Noord-Frankrijk, alvorens weer terug te keren naar Schotland in maart 1943. Het eskader ging in juli 1943 weer terug terug naar het zuiden naar Kenley Wing, waar het bommenwerpers begeleidde en werd ingezet tegen de V1 vliegende bommen.
Vanaf de nieuwe basis nam het squadron deel aan de aanloop naar D-Day. Het begeleidde bommenwerpers en vloog patrouilles over het noordwesten van Frankrijk.
Na D-Day werd het squadron verplaatst naar Kent en nam zij nam deel aan de campagne tegen de V-1 vliegende bommen. Medio december werd het weer verplaatst, ditmaal naar East Anglia, waar de Spitfire werd vervangen door de Mustang. Vanaf februari 1945 escorteerde het squadron weer lange afstand bommenwerpers.
No.165 Squadron werd opgeheven op 1 september 1946.

Met dank aan o.a. Brian Roote &  Bourne Society
Terug naar de inhoud