Crash Buurmalsen 1944
Gemeente West Betuwe > Gesn. Geallieerde militairen > Gesn. Tsjech
Naam: ELBOGEN, ARNOLD (Arnost)
Initialen: A
Nationaliteit: United Kingdom
Rang: Flight Sergeant (Piloot)
Regiment/Service: Royal Air Force Volunteer Reserve
Unit Text: 310 (Czech) Sqdn.
Geboortedatum: 8-2-1920
Geboorteplaats: Praag
Overlijdensdatum: 11-08-1944
Plaats van overlijden: Tricht, gem. West Betuwe
Extra informatie: Zoon van Marie Elbogen, ingezetene van Tsjechië.
Grafnr.: Plot 69. Row A. Coll. grave 2.
Begraafplaats: AMSTERDAM Nieuwer-Ooster begraafplaats
Op zijn graf staat in het Tsjechisch de tekst: "Gave his beautiful young life for freedom and homeland."
Bron foto grafsteen: onbekend (heeft iemand een tip?)
Bron foto: Czech Spitfireclub
Arnost is geboren op 8 februari 1920 in Praag. Zijn ouders waren Dr. Friedrich "Bedrich" Elbogen (1875-1934) en Marie "Mitzi" Kaufmann (1886-1956). Ze kregen samen vier kinderen:
- Jan "Hans" (1912-1970)
- Emmy "Emma" (1918-1996), getr. in 1952 in Los Angeles met schrijver/ artiest Andrew Devening Molles (1907-1975)
- Edith (*1918-2007), getrouwd met David Durand (1912-1996)
- Arnost "Ernst" (1920-1944).
Totaalaanzicht familiegraf Kaufmann-Elbogen op de Joodse begraafplaats Strasnice in Praag (Bron: onbekend)
Overlijdensadvertentie van de vader van Arnost (Bron: R. Kornfeld)
Waarschijnlijk is Marie Elbogen, midden jaren dertig, na het overlijden van haar man, met haar kinderen uit Tsjechië naar Engeland gevlucht, want ze komen voor op een vluchtelingenlijst.
Arnost kwam op 12 mei 1944 als piloot bij het Tsjechische 310 Squadron van het RAF. Hij vloog regelmatig met zijn maatje Stanislav Masek, die later op 22 juli 1945 omkwam.
Arnost kwam op 12 mei 1944 als piloot bij het Tsjechische 310 Squadron van het RAF. Hij vloog regelmatig met zijn maatje Stanislav Masek, die later op 22 juli 1945 omkwam.
Op 8 augustus 1944 kreeg Arnost samen met Stanislav de opdracht om in het gebied tussen Hoek van Holland-Emmerich-Elburg en Egmond aan Zee alles aan te vallen op het gebied van vijandelijke transporten. Zo schoten hij en Stanislav die dag bij de Duitse grens een 2-motorige Dornier Do 217 neer. Drie dagen later op 11 augustus keerde het tij....Om 12.55 uur beschoot zijn Engels Spitfire VB-jachtvliegtuig met serienr. AR-441 een stoomtrein op het traject Geldermalsen-Culemborg, ter hoogte van het Trichts Bergje. (=Kruising Oude Hoevenseweg met Nieuwe Graafsteeg in Trichtse Veld)
Deze trein was niet voorzien van Duits luchtafweergeschut. Arnost vloog echter te laag, zodat zijn vliegtuig een mast van de bovenleiding raakte en naast de spoorbaan in een sloot crashte. De neus van het toestel in de richting Geldermalsen en de staart richting Culemborg. Een gedeelte van het toestel lag in het water.
Cornelis Ormeling uit Drunen en J.J. Schut uit Soest waren op dat moment aan de spoorbaan aan het werk. Zij haalden de zwaargewonde piloot uit het vliegtuig. Op dat moment kwam
Arnost werd met een grote hoofdwond, gebroken benen, gebroken polsen en buiten kennis uit het wrak gehaald. Bij het bergen van deze piloot waren tevens de griendwerker Heikoop, jachtopziener Vroege, dhr. Timmer en de Trichtse huisarts Dr. v.d. Willigen betrokken. Zij vervoerden hem op planken die zij van de wagons haalden, die deel uitmaakten van de beschoten goederentrein. Vervolgens werd hij met een paard bespannen wagen van dhr. G. Verwey, die zich vanwege zijn handel in eieren juist in het veld bevond, naar Geldermalsen vervoerd, waar de Duitsers hem overnamen. Hij werd direct per ambulance haar Utrecht gebracht en vandaar weer vervoerd naar het Luftwaffe-Lazarett (ziekenhuis) van de Duitse luchtmacht in Amsterdam. Hij overleed echter nog dezelfde dag aan de opgelopen verwondingen en werd op de Nieuwe Ooster begraafplaats begraven.
Zijn maatje Masek cirkelde nog minuten over de plaats van de crash en rapporteerde na thuiskomst op het vliegveld wat er met Arnost was gebeurd.
De hulpmachinist van de aangevallen trein sprong uit angst van de nog rijdende lokomotieef, maar kwam zo ongelukkig terecht dat zijn hand werd afgereden.
Uit een in het wrak van het toestel gevonden kaart bleek, dat de beide toestellen de volgende route moesten vliegen: Rotterdam, langs de Lek naar Culemborg, van hieruit langs de spoorlijn in de richting van Den Bosch en vandaar naar hun basis terug.
Uit een in het wrak van het toestel gevonden kaart bleek, dat de beide toestellen de volgende route moesten vliegen: Rotterdam, langs de Lek naar Culemborg, van hieruit langs de spoorlijn in de richting van Den Bosch en vandaar naar hun basis terug.
De crashplaats, met op de achtergrond de spoorwegovergang bij de Oude Hoevenseweg
Bron foto: R. van de Velde
Glas van boordverlichting van de Spitfire van Arnost (foto: Hans Heikoop)
Bron: RAR, Tiel
Brief van 'moeder' Marie Elbogen aan mevr. Salzherr uit de Tollenstraat in Culemborg.
Met dank aan Barth Salzherr
Marie Elbogen woonde in begin 1945 op 640 Riverside Dr. in New York. Volgens passagierslijsten kwam haar zoon Hans daar in 1952 ook naartoe.