De ouders van Leendert waren Jan Groenewegen van der Weiden (*1893) en Alida Lodewina Butter (*1992). Ze kregen de volgende kinderen:
Leendert (1917-1940)
Arie overlijdt in 1920 (0 jaar)
Arie overlijdt in 1922 (0 jaar)
Jan (1924- Dordrecht 1942)
Leendert was dienstplichtig militair en was gelegerd aan de Grebbelinie.
Op de Lek bij Tiel lag een schipbrug, aangelegd door de Ie SchipBrugTrein. Ter hoogte van Zennewijnen (ongeveer 3,5 km stroomafwaarts van Tiel) lag een 5-ton veerpont aangelegd door de IIe Pontonafdeeling.
In de zeer vroege ochtend van 10 mei 1940 kwam dit veer te vervallen. De pontons werden ingezet met materieel van de IIIe SchipBrugTrein en mogelijk ook de Ie Varende PontonTrein teneinde een schipbrug te vormen 800 meter stroomafwaarts ter hoogte van Ophemert. In de uiterwaarden moesten over een oude Kil tevens een aantal pontons worden gebruikt.
Conform opdracht van commandant IIe PontonAfdeling verplaatste men het hoofd van de zuidoever naar de noordoever en omgekeerd. Tijdens de aanleg van de schipbrug sneuvelde soldaat Leendert Groenewegen van der Weiden van 1-II PontonAfdeling. Leen is in zijn hoofd geraakt door vijandelijk vuur, toen de brug gedurende de aanleg werd beschoten door Duitse vliegtuigen.
Er lagen dus op 11 mei 1940 tussen Tiel en Ophemert twee schipbruggen. Dit alles natuurlijk om de grote terugtocht vanuit het zuiden (en zuid-oosten) naar de Vesting Holland mogelijk te maken. Uiteindelijk maakte eigenlijk alleen III - 3 R.I. gebruik van de schipbrug bij Ophemert. Beide bruggen zijn in de nacht van 11 op 12 mei 1940 opgebroken.
De treilers zouden dus van twee, mogelijk zelfs drie eenheden kunnen zijn geweest, ofwel de IIe PontonAfdeling, ofwel de IIIe SchipBrugTrein ofwel de Ie Varende PontonTrein. Aangezien de IIIe SchipBrugTrein in ieder geval organiek 2 motorboten had en de bovenste foto ons twee treilers met motorboten toont, ligt het voor de hand dat het om treilers met motorboten van de IIIe SchipBrugTrein gaat.
Bron: www.grebbeberg.nl